CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 10, 2011

SITUASI 34 > KESESAKAN DALAM KOMUTER

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.
Pada minggu lepas, saya dan rakan ke Kuala Lumpur untuk menyelesaikan urusan yang tertangguh. Oleh kerana mengejar masa, saya dan rakan mengambil keputusan untuk menaiki komuter untuk ke destinasi yang dituju. Kami sangat terperanjat kerana keadaan dalam komuter pada hari itu sangat penuh dan kami terpaksa bersesak. Apabila sampainya komuter,orang ramai mula berebut dan saling tolak-menolak antara satu sama lain. Walaupun komuter sudah penuh,orang di luar masih menolak untuk memastikan mereka dapat menaiki komuter tersebut. Tiba-tiba kedengaran seorang wanita menjerit :

 "Tak payah la nak tolak-tolak. Kalau da tak muat tak payah la naik"

Jeritan itu membuatkan mata orang sekeliling tertumpu kepada wanita tersebut.
Perkara yang membuatkan saya terkilan apabila seorang warga tua yang tersepit kerana berebut. Saya melihat warga tua tersebut menahan kesakitan apabila kakinya dipijak dan sesak nafas. Selain itu, kedengaran perbualan antara dua orang remaja :

Wei,kata Satu Malaysia.Kau bagi la laluan kat orang Cina tu
Rakan : Ada aku kisah satu Malaysia ke tak. Kalau aku fikir dia,siapa nak fikir aku.


Bicaraku
keadaan dalam komuter yang sesak

Keadaan sesak dan berebut menyebabkan tiada sifat bertolak ansur sesama kita. Dalam hal ini saya melihat masing-masing memaparkan sikap pentingkan diri mereka. Sikap simpati kepada warga tua juga sudah luntur. Pada hemah saya, tidak salah kita sebgai warga muda memberi laluan kepada warga tua tersebut untuk duduk supaya warga tua itu mendapat keselesaan seperti kata pepatah 'yang tua dihotmati, yang muda disayangi'. Jika semua orang bersikap tolak ansur dan saling menghormati, mungkin keadaan sesak itu dapat ditukar menjadi keadaan yang selesa.

hakciptaterpelihara

1 comment:

  1. Pengalaman yang tak dapat dilupakan.... mintak share link.. terima kasih

    ReplyDelete