CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 9, 2011

SITUASI 30 > BAHASA MELAYU MUDAH DIPELAJARI

keratan akhbar kosmo 9 mac 2011
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
Selepas kuliah di Proton City pada pagi tadi, saya dan rakan pergi ke koperasi PC untuk membeli minuman. Apabila ternampak berita muka depan surat khabar Kosmo  berkenaan dengan Tun Mahathir ,saya tertarik untuk membelinya. Setelah menyelak beberapa muka surat, terdapat berita yang bertajuk :

'BAHASA MELAYU MUDAH DIPELAJARI'

Antara kandungan berita ini melaporkan berkenaan pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Piala Perdana Menteri (PABM) kategori antarabangsa. Rata-rata peserta yang terlibat menyatakan bahawa :

'BAHASA MELAYU MERUPAKAN BAHASA YANG MUDAH DIPELAJARI'

Bahasa Kita Wajah Kita


Antara komen peserta yang dipetik dari berita tersebut :

Peserta dari Jepun, Nozomi Kurahashi > "setakat ini saya tidak mengalami kesukaran bertutur dalam bahasa Melayu kerana minat yang mendalam terhadap bahasa ini. Selain bahasa, gaya hidup saya juga sudah banyak dipengaruhi dengan adat-adat orang Melayu dan saya amat berterima kasih kepada keluarga angkat saya di Batu Pahat yang banyak membimbing"

Peserta dari Romania, Alexandra Popesca > minatnya terhadap perbezaan budaya menyebabkan dia tertarik mempelajari bahasa Melayu. "Saya kemudian mengambil kelas Bahasa Melayu selama enam bulan dan selebihnya saya belajar menerusi komunikasi dengan rakan di Indonesia dan Malaysia"

Dua kategori yang dipertandingkan terdiri daripada kategori nusantara yang menyaksikan lima buah negara Asia dan kategori antarabangsa yang telah membuka gelanggang bagi peringkat saringan semalam. Peringkat akhir pertandingan ini akan diadakan pada 11 Mac yang dirasmikan oleh Perdana Menteri kita.

Bicaraku
Saya sangat teruja dan berbangga kerana bahasa Melayu dipelajari dan diminati oleh masyarakat luar dan bukan berketurunan Melayu. Komen positif yang dilontarkan mereka berkenaan bahasa Melayu merupakan bahasa yang mudah dipelajari merupakan salah satu nilai yang positif yang ada dalam bahasa kita iaitu bahasa Melayu. Jika masyarakat luar sendiri teruja dan amat meminati untuk mempelajari bahasa kita, maka sebagai penutur natif kita juga seharusnya memartabatkan bahasa Melayu dan berbangga dengan bahasa kita. Seterusnya, pertandingan seperti ini seharusnya dijalankan dari semasa ke semasa su[aya bahasa Melayu itu sendiri tidak mati dan kekal seterusnya tersebar di serata dunia.Renungrenungkan dan selamat beramal.


hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment