CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 11, 2011

SITUASI 36 > KETAMPANAN SOSIAL

Ketika kuliah subjek Karya Agung pada minggu lepas, Profesor Abdullah Hassan telah menyentuh perkara yang berkaitan dengan Ketampanan Sosial. Beliau berkata seorang guru haruslah mempunyai 'ketampanan' dalam interaksi sosial. Tidak berbaloi mempunyai rupa paras yang cantik jika bahasa yang digunakan seperti bahasa pasar dan rojak. Beliau juga memberi analogi 'ketampanan sosial' ini sama seperti seseorang yang mampu berbahasa dengan bahasa yang betul dan baik. Contoh bahasa pasar yang sering kita gunakan dan 'ketampanan bahasa' tersebut :

 saya nak tanya = saya mahu bertanya

kat sini saya tekankan = di sini saya mahu tekankan

ok = baiklah

Bicaraku 
Ketampanan bahasa yang digunakan oleh Profesor Abdullah Hassan merupakan satu istilah baru yang saya peroleh. Pada pendapat saya, sebagai seorang guru bahasa perlulah menggunakan bahasa yang baik dan teratur. Ketampanan di sini bermaksud seseorang itu menggunakan bahasa Melayu tinggi seperti dalam situasi formal dan penggunaan bahasa tersebut mampu meningkatkan kualiti interaksi sosial kita. Bukan manusia sahaja yang perlu tampan tetapi bahasa juga perlu dijadikan 'tampan' oleh penggunanya.Renung-renungkan dan selamat beramal

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment