CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 8, 2011

SITUASI 27 > ISU TIDAK SOPAN LAGI

Assalammualaikum
Isu tidak sopan ini masih lagi berlaku dalam kalangan masyarakat di sekitar UPSI. Kejadian ini berlaku ketika saya dan rakan baru sahaja tamat kelas pada jam 1 tengahari di bilik kuliah Proton City. Setelah selesai, kami bergegas mendapatkan bas ke untuk ke Taman Bernam kerana kelas seterusnya bermula jam 2 petang. Seperti biasa,kami terpaksa menunggu bas tetapi apabila sampainya bas, pemandu bas tersebut berdiri di hadapan pintu bas dan tidak membenarkan kami untuk naik ke dalam bas dan kami kurang pasti sebab pemandu tersebut melarang kami naik. Setelah menunggu selama 10 minit dan oleh kerana mengejar masa, rakan saya berkata kepada pemandu tersebut :

 Rakan saya  : Abang,kami sudah lewat ni.Kami ada kelas pukul 2 di Taman Bernam.Kami takut terlewat (dengan nada yang lembut dan sopan)

Pemandu bas : Ada aku kisah ko lambat ke tak.Ko nak cepat pergi jalan kaki la sana.

Bicaraku
Nampaknya kempen 'Budi Bahasa Budaya Kita' masih lagi tidak menunjukkan kesan yang baik ke atas rakyat Malaysia. Tidak salah untuk pemandu tersebut menjawab pertanyaan rakan saya dengan bahasa yang baik kerana rakan saya mengujarkan persoalan dan pertanyaan dengan nada yang baik. Orang berbudi kita seharusnya berbahasa. Jawapan dengan nada yang tidak sopan itu boleh menimbulkan rasa tidak puas hati dan boleh menyinggung perasaan orang lain. Jika sikap sopan santun yang kita amalkan, kehidupan kita dam masyarakat sekeliling akan lebih bahagia. Renung-renungkan dan selamat beramal.

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment