CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 11, 2011

SITUASI 35 > DIALEK KEDAH

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
Ketika sedang berbual,rakan saya telah menunjukkan saya borang kaji selidik berkenaan dialek Kedah.Ketika saya melihat borang tersebut, saya mempelajari beberapa kosa kata baru yang sebelum ini saya tidak pernah mengetahuinya. Antara perkataan tersebut ialah :

Kicap = Toyu
Cetek = Cangkat
Bocor = Tiqhih
Cungkil = Tui
Baling = Hawing



Bicaraku
Sebelum ini saya jarang mendengar dialek Kedah walaupun rakan baik saya berasal dari Kedah. Hal ini demikian kerana rakan saya bercakap dalam bahasa yang biasa dan tidak menggunakan loghat tetapi apabila saya melihat beliau mengisi borang soal selidik tersebut, barulah saya mengetahui beberapa dialek Kedah yang agak menarik untuk digunakan. Walaupun nampak pelik tetapi dialek tersebut kelihatan unik dan mempunyai keistimewaannya yang tersendiri.

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment