CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 11, 2011

SITUASI 38 > ADAKAH PAKAIAN KAMU SIUMAN?

Bukan manusia sahaja yang tidak siuman tetapi warna pada pakaian juga menyebabkan pakaian tersebut dianggap tidak siuman. Perkara ini telah dikongsi dan dinyatakan oleh Profesor Abdullah Hassan ketika kelas Karya Agung. Prof menyatakan bahawa :

 "Kamu janganlah memakai pakaian yang tidak siuman yang mempunyai banyak warna"

Kata-kata Prof. itu telah membuatkan kami sekelas ketawa. Beliau menyarankan bahawa dalam situasi formal kita perlu memakai pakaian yang tidak melebihi daripada tiga warna. Beliau menyarankan agar kami memilih baju yang kelihatan siuman iaitu sekurang-kurangnya dua warna kerana beliau menganggap baju yang mempunyai banyak warna tidak bersesuaian untuk situasi ke kuliah atau formal. Oleh itu, beliau menganggap baju yang mempunyai banyak warna seperti baju yang 'tidak siuman'.

Bicaraku
Pada hemat saya, unsur humor yang dibawa oleh Profesor Abdullah ketika menyampaikan perkara seperti ini memberikan kesan yang mendalam pada kami. Perkataan 'tidak siuman' ini biasanya dikaitkan dengan sesuatu yang 'gila' atau 'tidak betul'. Secara realitinya, perkataan 'tidak siuman' yang digunakan oleh beliau menggambarkan bahawa situasi pemakaian seperti itu tidak berlaku terutamanya pada pemakaian kami sebagai pelajar dan bakal pendidik. Walau bagaimanapun, penggunaan perkataan tersebut sebenarnya mempunyai maksud yang tersirat dan nilai dalam interaksi sosial.

Pemakaian kita juga menunjukkan sikap kita

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment