CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 8, 2011

SITUASI 29 > MARILAH KITA BERKONGSI ILMU

Assalammualaikum
Melayari internet merupakan satu perkara wajib yang saya lakukan setiap hari. Sedang asyik melayari laman sesawang muka buku, saya terbaca satu artikel berkenaan perkataan singkatan 'salam' yang sering digunakan oleh kita untuk memberi salam sesama islam. Antara perkongsian dalam artikel tersebut ialah :


SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".

Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH... 


Jawab salam yang betul ialah ;
“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata

“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ya” contohnya

Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE ya”

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.
Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.



Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”



 Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.

 Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan “ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.”




Bicaraku
Berkongsi ilmu merupakan satu perkara yang baik da mulia. Perkongsian ilmu di atas telah menyebabkan kita mengetahui perkara yang sering kita lakukan itu sebenarnya salah dan boleh menyebabkan dosa ke atas diri kita. Dalam islam juga digalakkan kita untuk berkongsi ilmu dan saling menyampaikan perkara yang baik dan buruk antara satu sama lain. Melihat kepada singkatan perkataan seperti yang ditunjukkan pada artikel di atas menyedarkan bahawa kadangkala singkatan yang kita tulis itu mempunyai maksud yang tidak elok tapi kita tidak sedar tentang perkara tersebut. Oleh yang demikian, lebih elok kita menggunakan perkataan yang penuh  supaya dapat menyampaikan maksudnya yang sebenar. Renung-renungkan dan selamat beramal.

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment