CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 8, 2011

SITUASI 26 > RETORIK

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
Pada minggu lepas saya pulang ke kampung dan seperti biasalah saya menuju ke Bukit Jalil untuk menaiki bas. Waktu tengahari yang terik membuatkan perut saya berkeroncong dan saya mengambil keputusan untuk pergi makan di ruang gerai makan yang terletak di stesen bas Bukit Jalil sebelum menaiki bas 30 minit lagi. Apabila tiba di ruangan gerai tersebut saya terperanjat kerana peniaga di situ masing-masing berebut dan mula beretorik untuk menarik pelanggan. Oleh itu, saya menjadi serba salah untuk memilih gerai untuk menikmati makan tengahari. Pelbagai retorik dan kata-kata pujukan yang digunakan oleh mereka bagi menarik perhatian pelanggan untuk makan di gerai mereka. Antaranya :

keadaan di ruang gerai makan tersebut


Peniaga A : Adik..mari makan di gerai ini.Mari duduk.Macam-macam ada.Nasi lemak ada, soto ada, nasi campur ada.Macam-macam air pon ada.

Peniaga B  : Adik.Duduk sini.Mari duduk sini.Macam-macam ada.Semua special. Tak ada yang tak special di sini.

Peniaga C : Ha,,Adik.Kedai sini semua makanannya sedap-sedap.Tiada tandingan.Marilah duduk sini.Makan kedai ni saja.

Bicaraku
Melihat kepada situasi di atas saya menjadi serabut dan rimas kerana kita tidak diberi pilihan untuk memilih dan menikmati makanan yang kita gemari. Memang tidak dapat dinafikan, peniaga tersebut cuba menarik perhatian pelanggan untuk makan di kedai mereka tetapi cara mereka kadangkala seperti memaksa kita untuk makan di gerai mereka walaupun kita mahu dan masih dalam proses memilih lagi. Walau bagaimanapun, retorik yang pelbagai yang digunakan mereka menunjukkan kepakaran mereka menggunakan bahasa untuk menarik pelanggan ke kedai mereka. 

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment