CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 8, 2011

SITUASI 25 >BAFAHAFASAFA RAHFASIFIAFA

Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia


Fenomena bahasa 'F' pernah melanda golongan remaja terutamanya pada suatu ketika dahulu. Saya mula mendengar bahasa 'F' ini melalui filem Bintang Hati yang dilakonkan oleh Amy Mastura dan Anuar Zain. Dalam filem tersebut Amy Mastura mengujarkan dialog bahasa 'F' ini dengan adiknya bagi mengelakkan pertuturan mereka difahami oleh orang tua mereka.  Bahasa ini menjadi bahasa rahsia mereka. Contoh bahasa 'F' :

Afawafak safangafat cafantifik = Awak sangat cantik

Bafaufu afawafak sufunggufuh bufusufuk = bau awak sungguh busuk

safayafa safayafang afawafak = saya sayang awak

safayafa sufukafa sofosifiofolifiguistifik = saya suka sosiolinguistik

jafangafan beferifitahufu oforafang lafaifin


Bicaraku
Pada mulanya saya mempelajari bahasa 'F', saya berasa seronok kerana pertuturan kita hanya difahami sesama kita dan mudah untuk kita perkatakan sesuatu yang rahsia di hadapan orang ramai kerana tidak semua orang memahami bahasa 'F' ini. Bahasa 'F' juga dikenali sebagai bahasa rahsia. Walau bagaimanapun, secara realitinya bahasa seperti inilah yang merosakkan keindahan bahasa Melayu itu sendiri. Lebih elok dan sedap didengar jika kita bertutur menggunakan bahasa Melayu yang betul dan baik. Tidak salah untuk kita menggunakan bahasa seperti ini tetapi janganlah sampai merosakkan bahasa Melayu kita sendiri. Renung-renungkan dan selamat beramal.


hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment