CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 8, 2011

SITUASI 24 > 'BIG WORK'

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Dialog antara saya dan rakan saya yang berasal dari Kelantan 

Saya  :  Haiqal,baru balik dari kampung ke?

Haiqal : Ha,,ada bekwah

Saya  : Bekwah??apa tu??

Haiqal : Bekwah tu macam kenduri la. Orang Kelantan cakap kenduri tu bekwah.

Saya : Ohh,,kenduri..ingatkan apa tadi.

Bicaraku
'Bekwah' merupakan satu perkataan dari dialek Kelantan yang membawa maksud kenduri. Menurut rakan saya, bekwah ini diambil dari perkataan bahasa Inggeris 'big work' yang membawa maksud kerja secara besar-besaran. Perkataan bahasa Inggeris itu disesuaikan dengan sebutan dialek Kelantan. Hal ini merupakan satu pembelajaran kosa kata baru bagi saya kerana kebiasaannya orang Johor menggunakan istilah 'rewang' untuk majlis kenduri seperti ini. Di sini menunjukkan perbezaan penggunaan kosa kata yang mempunyai maksud yang sama oleh masyarakat.



hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment