CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 8, 2011

SITUASI 23 > 'PECAT'

Assalammualaikum
Pada kuliah sosiolinguistik pada minggu lepas, saya telah mendapat kosa kata baru berkenaan dialek masyarakat Terengganu. Kosa kata tersebut ialah 'pecat'. Menurut rakan saya yang berasal dari Terengganu, mereka menggunakan perkataan 'pecat' yang membawa maksud 'tanggal atau menanggalkan'. Berikut merupakan contoh ayat :

 'Pecat tudung'  = Tanggal tudung

'Pecat Baju' = Tanggal baju

 tetapi masyarakat Johor seperti saya menggunakan perkataan 'pecat' yang membawa maksud diberhentikan kerja. Contoh :

Ali dipecat oleh majikannya = Ali telah diberhentikan kerja oleh majikannya

Bicaraku
Satu perkara yang menarik apabila saya dapat mempelajari kosa kata baru lebih-lebih lagi berkaitan dialek masyarakat di Malaysia. Saya melihat perbezaan maksud perkataan 'pecat' yang digunakan oleh masyarakat Terengganu dan masyarakat Johor seperti saya. Di sini dapat dilihat keperlbagaian maksud sesuatu perkataan yang digunakan oleh masyarakat walaupun sebutannya sama.Mungkin masyarakat di Terengganu akan memikirkan maksud lain jika saya mengujarkan ayat 'Ali dipecat oleh majikannya' kepada mereka. Walau bagaimanapun, sesuatu yang bervariasi dan menarik apabila sesebuah perkataan mempunyai maksud yang banyak.

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment