CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Mar 9, 2011

SITUASI 33 > APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN 'ANU'?

Saya : Didi.Ko tolong anukan butang baju aku ni?

Didi : Anu??apa tu anu?

Saya : Anu la.Tak faham?

Didi : Kat tempat aku 'anu' tu benda tutttttt...

Saya : (ketawa).Ko jangan salah anggap.Aku bukan cakap benda tu.Maksud 'anu' aku tu tolong buatkan.

Bicaraku
Salah faham dalam komunikasi ini lazimnya kerap berlaku terutamanya ketika penggunaan perkataan yang disalahtafsir sesama kita dalam komunikasi. Contohnya seperti situasi saya dan rakan saya. Perkataan 'anu' yang diperkatakan saya itu membawa maksud meminta pertolongan untuk memasangkan butang pada baju saya tetapi disalahtafsir oleh rakan saya yang memikirkan perkataan 'anu' itu dengan maksud yang berlainan. Dalam hal ini, perkataan yang sama tetapi membawa maksud yang berbeza juga boleh menyebabkan salah faham dalam komunikasi. Oleh itu, gunakanlah bahasa dengan betul. :)

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment