CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Feb 13, 2011

SUTUASI 11 > YIK MAN & SAMSANG



Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
Perkara yang menarik perhatian saya pada kuliah Sosiolinguistik pada minggu lepas berkenaan kosa kata bahasa Cina dan bahasa Jepun. Semasa proses pembelajaran, pensyarah Sosiolinguistik, Dr Siti Saniah bertanyakan kami berkenaan cara sebutan kedai pau Yik Mun yang terkenal di Tanjung Malim dan perkataan Samsung. Maka kami menyebutnya mengikut suku kata bahasa Melayu iaitu Yik Mun tetapi beliau mengatakan cara sebutan itu salah dan telah memperbetulkannya.


 Perkataan                                      Cara Sebutan

Yik Mun   >>>>>>>>>>>>>       Yik Man
Samsung      >>>>>>>>>>>>>       Samsang



Bicaraku
Barulah saya mengetahui cara sebutan yang betul perkataan tersebut. Kata orang 'lain orang lain ragamnya'.Begitu juga dengan bahasa.'Lain bahasa lain sebutannya'. Jika kita tidak mempelajari bahasa selain bahasa kita,kita tidak tahu berkenaan sebutan yang betul untuk menyebut perkataan bahasa mereka. Sesuatu yang menarik apabila dapat mengetahui sebutan yang betul bahasa Cina dan Jepun tersebut. Oleh yang demikian, tidaklah terlalu malu apabila ada orang bertanya berkenaan kedai pau Yik Mun dan jenama barangan elektrik terkemuka iaitu Samsung kerana kita dapat menyebutnya dengan baik.Renung-renungkan dan selamat beramal.

Pesanan : Masyarakat Cina dan Jepun mesti mentertawakan kita apabila mereka mendengar kita menyebut Yik Mun dan Samsung mengikut suku kata kita.

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment