CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Feb 19, 2011

SITUASI 17 > SAYA YANG 'GAGAU'

Ketika saya sedang menyeluk beg dan tercaricari kunci rumah saya di dalamya, tibatiba rakan saya berkata 
 'gagau la ko ni Tiqah'.
saya bertanya kepada dia balik 'apa gagau tu?'
kawan saya menjawab 'gagau tu macam mencari sesuatu yang tak tahu mana letaknya'.

saya yang 'gagau'
Bicaraku
Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia
Inilah kali pertama saya mendengar perkataan 'gagau' seperti yang diperkatakan oleh sahabat saya. Perkataan 'gagau' merupakan perkataan daripada dialek Kedah kerana sahabat saya berasal dari Kedah. Setelah diterangkan oleh sahabat saya berkenaan maksud 'gagau', barulah saya memahami apa 'gagau' yang dimaksudkannya. Situasi di atas secara tidak langsung telah memberi satu lagi pembelajaran dialek baru dalam kosa kata bahasa saya. Jika tidak berlakunya situasi tersebut, maka tiadalah perkataan 'gagau' yang terkeluar dari mulut sahabat saya. Pada saya, setiap dialek mempunyai kosa kata bahasanya yang tersendiri. Kosa kata inilah yang menarik dan menunjukkan perbezaan antara dialek kedah dengan dialek lain. Mungkin di Johor orang hanya akan menyebut 'meraba-raba' tetapi di Kedah menyebut 'gagau'. Akhir kata, Selamat beramal.

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment