CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Feb 15, 2011

SITUASI 14 > APA ITU BAHASA PIJIN?

Assalammualaikum dan Salam Maulidur Rasul
Selamat menyambut Maulidur Rasul diucapkan kepada seluruh umat islam di seluruh dunia. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.Walaupun seluruh negara bercuti umum pada hari ini, penulisan blog saya masih dijalankan seperti biasa.Entri saya pada kali ini ingin mendedahkan berkenaan bahasa Pijin.Tahukah anda apa itu bahasa Pijin?Agak pelik bunyinya bukan?Saya telah didedahkan berkenaan bahasa Pijin ini pada kuliah Sosiolinguistik pada minggu lepas. Buat pengetahuan anda semua bahasa Pijin merupakan bahasa yang bertindak sebagai bahasa perhubungan yang digunakan oleh penutur pelbagai bahasa yang bertemu dan berhubung antara satu sama lain.Bahasa yang digunakan tidak semestinya salah satu bahasa asal kedua-dua pihak tersebut.Bahasa Pijin terbit daripada satu bahasa yang secara drastik dipermudahkan struktur dan kosa katanya.Dengan kata lain bahasa pijin juga dikenali sebagai bahasa pasar. 

Bahasa A + Bahasa B = Bahasa C (Bahasa Pijin)

Contoh : Perbualan antara peniaga berbangsa Cina dan pembeli berbangsa Melayu

Bedah   :  Ah Nai, ikan ni sekilo brape?
Ah Nai  : Mulah saje akak.Sekilo 20 linggit
Bedah   : Aiyo tauke.Manyak mahal la lu jual.Kedai sane baru sekilo ringgit.
Ah Nai  : Aiyo akak.Lu kalau mau mulah,pigilah itu kedai.Ini kedai ikan manyak bagus-bagus dali ikan kedai sana mey.
Bedah   : Takpelah Ah Nai.Aku pergi kedai sana jelah.

Bicaraku
Di negara kita,bahasa Pijin sememangnya sering digunakan dalam komunikasi seharian. Situasi di atas memperlihatkan komunikasi antara Bedah yang berbangsa Melayu dan Ah Nai yang berbangsa Cina dalam urusan jual beli. Di sini dapat dilihat Ah Nai yang berbangsa Cina bertutur dalam bahasa Melayu tetapi masih mempunyai loghat Cina.Begitu juga dengan Bedah yang bertutur bahasa Melayu tetapi menyesuaikan bahasa tersebut dengan loghat Cina. Jadi terhasillah bahasa pasar dalam komunikasi tersebut.Ada juga kebaikan apabila kita menggunakan bahasa pijin ini kerana proses komunikasi kedua belah pihak dapat berjalan lancar tetapi harus diingat tidak semua bahasa Pijin ini dapat difahami oleh masyarakat. Kadangkala boleh merosakkan bahasa kita.Renung-renungkan dan selamat beramal.

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment