CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Feb 13, 2011

SITUASI 10 > BAHASA LEWAH

Babak drama berlaku ketika Salmah dan Joyah sedang asyik mencuba pakaian di sebuah butik di Pavillion

Salmah : Jay,ok x baju ni?u rasa i muat x?
Joyah   : i rase lebih baik u cuba try dulu.Baju tu nampak kecik tapi badan u tu u paham-paham jela.kan saiz XL.
Salmah : eeee..jahat u ni jay!!!


contoh lain:
"aku ada masalah problem besar ni"


Bicaraku
Assalammualaikum dan salam 1 Malaysia
Entri saya pada kali ini mengemukakan situasi dahulu barulah saya mahu berkongsi pendapat dengan anda semua. Pada pendapat anda, ayat yang mana satukah yang dianggap lewah?Ya,tepat sekali.Semestinya ayat yang telah dibesarkan fonnya oleh saya.Mengapakah saya mengatakan ayat itu lewah?Perkataan 'cuba' dan 'try'(Bahasa Inggeris) itu membawa maksud yang sama tetapi situasi berbahasa seperti inilah yang biasa kita ujarkan dan kita tidak perasan langsung bahasa lewah yang kita gunakan itu.Kita menggunakan bahasa yang sama ertinya  ketika berkomunikasi.Oleh yang demikian,selepas ini apa kata kita menggunakan perkataan 'cuba' sahaja dan buangkan perkataan 'try' itu daripada kamus minda kita.Renung-renungkan dan selamat beramal.
hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment