CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Feb 19, 2011

SITUASI 18 > APABILA PERASAAN BENGANG DAN MARAH MENGUASAI DIRI

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
Pernahkan anda berada dalam situasi yang membuatkan anda bengang dan marah???Sudah tentu semua orang pernah melalui situasi ini tetapi perkara yang membezakannya adalah cara kita menangani situasi tersebut.Baru-baru ini, ketika saya sedang menunggu bas untuk pulang ke kampung, ada seorang lelaki yang berjalan dengan tergesa-gesa (L1).Mungkin dia sudah terlambat untuk mendapatkan basnya. Dalam dia tergesa-gesa itu, tiba-tiba dalam secara tidak sengaja dia terlanggar seorang lelaki (L2) hingga terjatuh.Dengan nada yang marah dan bengang, lelaki (L2) tersebut terus memaki hamun lelaki yang melanggarnya (L1). Kejadian ini telah disaksikan oleh ramai orang yang berada di tempat terbabit.

bengang?marah?haruslah bersabar :)

Antara kata-kata lelaki tersebut:

L2 > Woi,ko buta ke ape x nampak aku ni ha?

L1 > Maaf bang, saya tak sengaja.Saya nak cepat ni.

L2 > Wei bahlol,ape abang-abang ko panggil aku.Sejak bila mak aku beranakkan kau.Kau tu kalau da buta, tak nampak jalan, pakai la tongkat

L1 > Maaflah ye encik.Bahasa encik ni da melampau.Kalau saya salah saya mintak maaf.Saya da tak ada masa nak layan encik ni (terus berlalu pergi)

Bicaraku
Sabar adalah separuh daripada iman.Tanpa kesabaran terjadilah seperti situasi di atas.Berlakunya acara maki-memaki oleh lelaki 2 yang telah dilanggar secara tidak sengaja oleh lelaki 1.Bahasa yang digunakan oleh lelaki 2 tersebut merupakan bahasa yang tidak elok kerana dia telah menghina dan memaki L1 yang secara tidak sengaja melanggarkan. Kesopanan kata-kata lelaki 1 yang telah meminta maaf kepada lelaki 2 tersebut tidak dapat meredakan lagi tahap kemarahan dan kebengangan lelaki 2. Hal inilah yang dikatakan ego dan ego inilah yang menyebabkan lelaki 2 telah menghamburkan kata-kata kesat kepada lelaki 1. Di mana letaknya kesopanan dalam berbahasa? Hal ini perlu diambil sebagai iktibar buat kita semua.Walaupun kita bengang dan marah, kita haruslah mengawal situasi tersebut. Janganlah kita mahu melepaskan kemarahan kita dengan mengeluarkan kata-kata yang kesat. Tidak salah untuk kita bersopan santun walaupun kita malu, bengang dan marah seperti lelaki 2 tersebut. Seharusnya kita mencontohi lelaki 1 yang bersopan santun dan mengakui kesilapannya. Renung-renungkan dan selamat beramal

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment