CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Feb 15, 2011

SITUASI 15 > APAKAH YANG KITA LAKUKAN UNTUK MEMARTABATKAN BAHASA KITA?

Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia
Pernahkah anda mendengar bangsa lain menyanyi lagu bangsa kita?? Mendengar mereka menyanyi dalam bahasa Melayu dengan fasih dan lancar?Ketika sedang asyik mencari video kegemaran di laman sesawang 'Youtube', saya terjumpa beberapa video lagu Allahyarham Tan Sri P.Ramlee yang dinyanyikan oleh Raymond Crooke yang berbangsa asing (barat).Saya sangat terkejut melihat video tersebut kerana beliau tidak kekok menyanyi lagu yang ditulis dalam Bahasa Melayu di samping suaranya yang merdu.Di sini saya sertakan beberapa buah video untuk tatapan anda semua :






Bicaraku
Bagaimana pendapat anda?Saya sangat berbangga kerana lagu-lagu yang telah dihasilkan masyarakat Melayu juga terkenal dan mempunyai peminatnya yang tersendiri dalam kalangan bangsa asing.Hal ini menunjukkan Bahasa Melayu juga dikenali di seluruh pelosok dunia bahkan juga digunakan oleh bangsa lain terutamanya bangsa luar untuk bertutur. Namun, saya sedikit terkilan kerana di negara sendiri, Bahasa Melayu yang menjadi bahasa rasmi dipinggirkan.Kebanyakan antara kita menganggap bertutur Bahasa Melayu tidak mempunyai standart berbanding bahasa luar terutamanya Bahasa Inggeris. Kita harus berasa malu kerana orang luar sendiri cuba memberi penghormatan dan mengiktiraf bahasa kita.Salah satu contoh daripadanya dapat dilihat melalui video nyanyian Raymond Crooke ini.Beliau memberi penghormatan ke atas lagu-lagu artis negara kita.Sebelum saya mengakhiri penulisan entri pada kali ini,saya meninggalkan anda semua dengan beberapa persoalan, adakah kita menghormati bahasa kita?Apakah yang kita lakukan untuk memartabatkan bahasa kita?Harap anda semua dapat renung-renungkan dan selamat beramal.
hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment