CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Feb 15, 2011

SITUASI 13 > SEMINAR SOSIOLINGUISTIK

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
Masa yang berlalu ditambah dengan kesibukan menyiapkan tugasan membuatkan saya terlupa perkara yang hendak saya coretkan pada blog ini.Hanya tatkala detik ini saya teringat kembali berkenaan dengan seminar berkenaan Sosiolinguistik walaupun seminar ini telah berlangsung pada sebulan yang lepas iaitu pada 21 Januari bertempat di Dewan Sri Tanjung,UPSI. Seminar ini membincangkan Isu-isu Sosiolinguistik Bahasa Melayu Semasa yang telah dianjurkan oleh Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa dan Komunikasi. Profesor Dr. Awang Sariyan telah dijemput sebagai penceramah untuk membincangkan isu-isu yang telah dikemukakan dalam seminar tersebut.Saya sangat teruja untuk bertemu dengan beliau kerana beliau merupakan Pemegang Kursi Pengajian Melayu, Beijing Foreign Studies University (BFSU).


Pelbagai perkara yang telah disentuh beliau berkenaan bahasa Melayu pada masa kini. Antara perkara yang dibincangkan adalah berkenaan dengan evolusi bahasa masyarakat, variasi bahasa, perluasan bahasa, pemodenan bahasa dan perkara sensitif yang menyentuh isu bahasa Melayu di negara kita. Pelbagai input berkenaan bahasa Melayu yang saya peroleh di samping dapat berkongsi idea dan pendapat berkenaan permasalahan yang sering timbul dalam Bahasa melayu. Pada pendapat saya, seminar seperti ini sememangnya harus dijalankan bagi mendedahkan berkenaan isu dalam bahasa Melayu terutamanya kepada pelajar. Seharusnya seminar seperti ini dilaksanakan dari semasa ke semasa agar pelajar sentiasa didedahkan dengan pelbagai ilmu di samping dapat berkongsi idea.Renung-renungkan dan selamat beramal.

mereka yang terlibat

suasana seminar

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment