CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Feb 19, 2011

SITUASI 19 > BAHASA BASAHAN

Tahukah anda apa itu partikel?Partikel adalah sejenis kata tugas seperti -kah, -lah, -pun dan lain-lain.Partikel juga disebut sebagai kata penyerta.Entri saya pada kali ini ingin menceritakan peristiwa yang berlaku semasa kelas Profesor Abdullah Hassan. Sebelum kelas tamat,beliau sempat berpesan kepada kami. Pesanan itu berbunyi :
profesor Abdullah Hassan

"Dalam percakapan atau komunikasi, jangan biasakan bercakap -lah.-lah itu adalah bahasa basahan"

Bicaraku
Pesanan Profesor itu ada benarnya juga.Mungkin ada pelajar yang telah berkomunikasi dengan beliau menggunakan perkataan yang mempunyai nada partikel -lah. Contohnya ayat "kena buat macam ni lah???", "tak payah lah", "susahlah". Ayat-ayat yang mengandungi partikel -lah seperti itu mungkin dianggap bahasa basahan oleh beliau kerana masyarakat kita sering menggunakan partikel tersebut sama ada secara langsung atau tidak langsung dalam proses komunikasi mereka.Kata partikel tersebut dianggap kurang sesuai untuk kita ucapkan ketika menggunakan bahasa dalam keadaan atau situasi formal. Walau bagaimanapun, partikel -lah ini kebanyakannya digunakan oleh masyarakat pada zaman dahulu untuk menulis hikayat, gurindam, syair dan agak sukar untuk kita memahami hikayat yang adaya partikel -lah ini. Oleh yang demikian, pesanan yang ingin disampaikan di sini adalah menggunakan bahasa yang kelihatan tersusun dan formal apabila kita berkomunikasi.Renung-renungkan dan selamat beramal.

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment