CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

DarlinGss

Feb 13, 2011

SITUASI 9 > KESETIAAN TERHADAP BAHASA

Assalammualaikum dan Salam Perpaduan
Pada  kuliah Sosiolinguistik pada minggu lepas,sebelum memulakan pengajaran, Dr Siti Saniah telah memaparkan video lagu 'Aku Masih Setia' kepada kami semua. Pelbagai persoalan yang terbit dari minda saya seperti 'apa yang Dr nak ajar hari ni?', 'kenapa Dr tunjuk video ni?, 'macam pelik je', 'nak ajar nyanyi ke?' tetapi selepas Dr menyatakan tajuk pembelajaran pada hari tersebut,barulah saya memahami bahawa Dr ingin mengajar berkenaan tajuk "Kesetiaan Terhadap Bahasa".Buat pengetahuan anda semua, menurut ahli linguistik yang terkenal iaitu Asmah Hj Omar, kesetiaan terhadap bahasa merupakan sikap penutur yang positif terhadap bahasa.Mereka yakin terhadap kemampuan bahasa mereka sebagai alat pemikiran dan alat komunikasi.Jika seseorang itu mempunyai rasa kesetiaan terhadap bahasa,secara tidak langsung mereka akan mempunyai ciri-ciri berikut:

Setia Bahasa


 Cinta Bahasa

Bangga Bahasa



Bicaraku
Apakah yang anda rasa terhadap bahasa anda?Semasa proses pembelajaran berkenaan tajuk ini, saya membuat rumusan bahawa kesetiaan itu bukan sahaja merangkumi kesetiaan terhadap kekasih,ibu bapa,pekerjaan dan sebagainya tetapi setia terhadap bahasa kita terutamanya Bahasa Melayu juga itu penting. Apabila kita setia terhadap bahasa kita, maka timbullah rasa cinta dan bangga terhadap bahasa kita.Oleh yang demikian, kita akan sedaya upaya memelihara bahasa kita daripada tersisih, menjaga kedudukan bahasa kita dan menggunakan bahasa kita dengan baik.Tidak salah untuk kita mempelajari bahasa lain tetapi kita harus memelihara bahasa dan mengutamakan bahasa kita sendiri dalam apa jua keadaaan.Apabila perasaan ini tersemat dalam jiwa kita,maka tidak timbullah istilah bahasa rojak.Saya setia terhadap bahasa Melayu saya.Bagaimana pula anda.Renung-renungkan dan selamat beramal.

pesanan : BAHASA KITA WAJAH KITA

hakciptaterpelihara

No comments:

Post a Comment